A szövegírás a marketing egyik kulcseleme. A marketing szövegnek kell felkeltenie a célcsoport figyelmét és érdeklődését, és megnyernie az olvasókat, hogy vásárlásra késztesse őket. Éppen ezért kell egyszerűnek, világosnak, és pontosnak lennie, hogy könnyen érthető módon mutassa be a potenciális vásárlók által keresett megoldásokat. Mindezt természetesen éppen annyira burkoltan, hogy az olvasó ne egy explicit vásárlásra való felhívást olvasson, hiszen azzal senkit sem nyerne meg. A jó marketing szöveg úgy értékesít, hogy árucikk helyett megoldást kínál – erre pedig mindig van vevő.
Lássuk, miben is áll a marketing szövegírás hatékonysága.
1. Figyelemfelkeltő indítás
Mindenekelőtt azt kell elérnünk, hogy a célközönség kedvet kapjon szövegünk elolvasásához. Ehhez először is egy figyelemfelkeltő címet és alcímet vagy kezdősort kell választanunk, hiszen nagy részben ezeken múlik, hogy az ember tovább olvas valamit vagy sem. Lehet ez egy szokatlan képzettársítás, egy éppen aktuális témafelvetés, vagy valamilyen bevett szokás megcáfolása is. A lényeg, hogy az olvasó felkapja rá a fejét, és kíváncsivá váljon.
2. Problémákra kínált megoldások
Amint már fentebb is említettük, a marketing szöveg a fogyasztók problémáit, igényeit célozza meg, és ezekre kíván megoldást nyújtani. Éppen ezért szükséges előbb magát a problémát felvázolni, lehetőleg olyan formában, amivel a célcsoport a lehető legnagyobb mértékben azonosulni tud, és amit a magáénak érez. A problémafelvetésre pedig a szöveg természetesen egy megoldással válaszol, aminek már csak a puszta felkínálása lelkesíti majd az olvasót.
3. Meggyőző érvek
Az olvasót nem elég fellelkesíteni, meg is kell győzni arról, hogy az általunk ismertetett lehetőségek hatékony megoldást nyújtanak a problémáira. A marketing szövegírás nélkülözhetetlen része tehát az érvek felsorakoztatása, amelyekkel alátámasztjuk az általunk kínált megoldás hatékonyságát és sikerességét. Ebben a szövegrészben érdemes részletesebben is ismertetni a terméket vagy szolgáltatást, amelyről írunk, mégpedig a vásárló igényeinek szempontjából: miben segítenek a termék egyes tulajdonságai a vásárlónak, milyen haszna származik belőlük, mivel könnyítik meg a mindennapjait. Mindezeket érdemes életszerű példákkal is alátámasztani, hogy az olvasó jobban beleképzelhesse magát a helyzetbe.
4. Kihagyhatatlan ajánlattétel
A marketing szövegírás legnagyobb kihívása az, hogy cselekvésre késztesse az olvasót. Ennek a legegyszerűbb módja az, ha a szöveg végére hagyjuk a legnagyobb ütőkártyát, és egy kihagyhatatlan ajánlattal állunk elő: egy korábbiakban még nem említett előny (talán a legnagyobb), egy különleges árajánlat vagy kedvezmény, amelyben a vásárló egy bizonyos időintervallumon belül részesülhet, vagy éppen egy ajándék a vásárlás mellé.
Az értékesítés során természetesen lényeges még olyan alapvető szempontokra is odafigyelni, mint a célcsoport kellő megszólítása, a kereslet és konkurencia feltérképezése, valamint a hirdetési csatornák stílusához való alkalmazkodás. Ezek együttesével és hatékony szövegírással elérhető az a kívánt siker, hogy a bevétel a vásárlók számával együtt megnövekedjen, anélkül, hogy a marketingre extra költségeket szánnánk.